Jak przezwyciężyć strach przed dentystą?

Strach przed wizytą u dentysty to ogromny problem w naszym kraju. Okazuje się, że aż ponad połowa Polaków odczuwa lęk przed dentystą, przez co nie umawia się na regularne kontrole i zaniedbuje stan swojego uzębienia. To właśnie regularne wizyty w gabinecie dentystycznym są podstawą dbania o higienę jamy ustnej. Niestety, jednak u wielu osób lęk przed wizytą u stomatologa przeradza się w dentofobię, która jest szczególnie niebezpieczna dla zdrowia. Jednak jakie są objawy i przyczyny dentofobii? Jak pokonać strach przed dentystą i czy jest to w ogóle możliwe? Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć, przybliżając termin dentofobii.

Dentofobia co to jest?

Dentofobia to paniczny strach przed dentystą. Osoby cierpiące na dentofobię nie tylko odczuwają stres i dyskomfort, a także ogromny strach, niekiedy powodowany samym wspomnieniem o wizycie w gabinecie stomatologicznym. W tym przypadku nie tylko leczenie stomatologiczne powoduje panikę, a także zapachy i dźwięki, które kojarzone są z gabinetem. Niestety, ale w skrajnych przypadkach taki pacjent może narazić się na nieodwracalne i bardzo niebezpieczne dla życia infekcje jamy ustnej. Nieleczona próchnica i unikanie wizyt niosą za sobą poważne konsekwencje, które z biegiem czasu stają się coraz trudniejsze do naprawienia. Zatem warto wiedzieć, że dentofobia to paniczny lęk, który uniemożliwia prawidłowe dbanie o stan uzębienia w gabinecie stomatologicznym. Jednak jak zwalczyć strach przed dentystą i co zrobić, gdy odczuwasz paraliżujący strach przed dentystą? Na te pytania odpowiemy w dalszej części artykułu.

Dentofobia przyczyny

Z powodu panicznego strachu przed wizytą u stomatologa, wiele osób mierzy się z poważnymi infekcjami jamy ustnej. Jednak jakie są przyczyny lęku przed stomatologiem? Jedną z głównych przyczyn są przykre doświadczenia na fotelu dentystycznym za dziecka. Niegdyś nie było dostępu do nowoczesnych metod leczenia, co mogło wiązać się z większym dyskomfortem u pacjenta, ale powodem może być również fakt trafienia na nieodpowiedniego lekarza. Dla dzieci wizyta u stomatologa wiąże się z ogromnym stresem, z którym niestety nie każdy specjalista jest w stanie sobie poradzić. Warto jednak zaznaczyć, że zazwyczaj przyczyny dentofobii są wyolbrzymione i nie mają wiele wspólnego z rzeczywistością. Obecnie dentyści oferują nowoczesne metody znieczulania, jak np. gaz rozweselający, które sprawiają, że leczenie zębów jest zupełnie bezbolesne.

Paniczny lęk przed dentystą może powstać także z innych powodów. Niektórzy mówią o tym, że strach może być przekazywany przez rodziców dzieciom, w trakcie rozmowy z bliskimi, a także, że powstaje w wyniku wieloletnich zaniedbań. Zepsute zęby i strach przed dentystą często idą ze sobą w parze, a pacjenci omijający przez wiele lat gabinety dentystyczne odczuwają wstyd przed umówieniem się na leczenie (przez co odczuwają jeszcze większy lęk). Pamiętajmy jednak, że wybranie się do dentysty nie musi wiązać się ze wstydem. Stomatolodzy nie powinni oceniać i krytykować stanu zdrowia jamy ustnej swoich pacjentów.

Dentofobia objawy

Stres przed dentystą objawia się zazwyczaj przed umówioną wizytą, ale osoby cierpiące na dentofobię mogą odczuwać go w każdej sytuacji, która kojarzy im się z gabinetem dentystycznym, bądź podczas rozmowy ze specjalistą. Wśród najczęstszych objawów dentofobii możemy wymienić:

• wymioty,
  • biegunkę,
  • bóle głowy,
  • omdlenia,
  • drżenie rąk,
  • nudności,
  • bezsenność,
  • przyspieszenie pracy serca.

Dentofobia leczenie

Dentofobia jak leczyć? Osoby dotknięte dentofobią rozwiązanie swoich problemów znajdą u psychologa, który dokładnie przeanalizuje przyczyny strachu i zaproponuje odpowiednie leczenie. Jednak strach przed stomatologiem nie jest równoznaczny fobii i czasami jesteśmy w stanie na własną rękę z nim walczyć. Wtedy zazwyczaj zastanawiamy się, jak przestać bać się dentysty, możliwie jak najszybciej. Najlepszym rozwiązaniem jest umówienie się na wizyty kontrolne, podczas których będzie z nami wspierająca, bliska osoba. Ważnym aspektem jest także dobranie odpowiedniego lekarza dentysty, który cieszy się zaufaniem i dobrymi opiniami wśród swoich pacjentów. Pamiętajmy, że dentofobia może mieć katastrofalny wpływ na nasze zdrowie, dlatego nie powinniśmy pozwalać na to, by fobia przed dentystą stawała nam na drodze do pięknego uśmiechu. Szczera rozmowa z dentystą to podstawa, dla pacjentów odczuwających lęk przed wizytami stomatologicznymi.

Dentofobia u dzieci – jak sobie radzić?

Dentofobia – strach przed dentystą, który wręcz uniemożliwia korzystanie z pomocy dentysty. Dentofobii należy zapobiegać, dlatego tak ważne jest, by rodzice od samego początku życia dziecka zachęcali je do dbania o higienę jamy ustnej. Strach przed dentystą dotyczy również dzieci, więc bardzo ważne jest, by z nimi rozmawiać na ten temat i budować zdrowe nawyki. Co więcej, strach przed dentystą pojawia się zazwyczaj we wczesnych latach życia, więc rodzice powinni wybierać lekarzy, który mają odpowiedne podejście do maluchów. Leczenie zębów dziecka to odpowiedzialność opiekunów, którzy powinni zrobić co w ich mocy, by maluch nie bał się dentysty. Dzięki takim działaniom, dziecko za kilkanaście lat nie będzie musiało zastanawiać się, jak przezwyciężyć strach przed dentystą, a wizyty kontrolne będą dla niego oczywistością.

Jeżeli gabinet stomatologiczny wywołuje strach w Twojego dziecka, to możesz skorzystać z pomocy stomatologa dziecięcego Będzin. Strach często powodowany jest przez czynniki, na które nie mamy wpływu, jednak dobry dentysta zaradzi temu problemowi.

Jak przełamać strach przed dentystą?

Wiele osób zastanawia się, jak nie bać się dentysty albo jak pokonać lęk przed dentystą. O ile nie jest to paraliżujący lęk, to najlepszym sposobem będzie umówienie się na wizytę kontrolną u dobrego stomatologa i wyjaśnienie mu sytuacji. Dla lekarzy lęk przed leczeniem bądź strach przed znieczuleniem u dentysty nie jest niczym niespotykanym, a dzięki swojemu doświadczeniu z pewnością dobiorą metodę leczenia, która nie tylko będzie bezbolesna a także komfortowa dla osoby z dentofobią. Warto też pamiętać, że konsultacje stomatologiczne powinny odbywać się regularnie, nawet gdy nie doskwiera nam ból zęba lub jesteśmy zadowoleni ze stanu zębów.

Nie pozwól, by strach przed dentystą stał na Twojej drodze!

Mamy nadzieję, że wiesz już, jak przestać się bać dentysty. Zdajemy sobie sprawę z tego, jak wiele osób zastanawia się, w jaki sposób sobie z tym poradzić. Z tego powodu często wyszukiwane są hasła, jak strach przed dentystą co zrobić. Pamiętaj, że stomatologia stale się rozwija i obecnie nie ma żadnych powodów, by obawiać się bólu i dyskomfortu. Także w stomatologii estetycznej jest to częste zjawisko, mimo że takie zabiegi mogą być całkowicie bezbolesne. Warto także polecić najlepszego chirurga stomatologa Będzin NFZ, który chętnie pomoże każdej osobie, która boryka się z dentofobią. Sprawdź także ortodontę Będzin, dzięki któremu wizyty u specjalisty będą wręcz przyjemnością!