Ból zęba po leczeniu kanałowym – czy jest się czym martwić?

Po leczeniu endodontycznym, czyli inaczej leczeniu kanałowym, mogą przytrafić się pewne dolegliwości bólowe. Jeżeli boli Cię ząb po leczeniu kanałowym, to nie ma w tym dziwnego. Problem pojawia się w momencie, gdy rozwija się pulsujący ból zęba, albo stan zapalny dziąsła po leczeniu kanałowym. Wówczas warto się umówić na jak najszybszą wizytę w gabinecie stomatologicznym. Jednak wcześniej powinieneś dowiedzieć się, jakie są przyczyny bólu oraz poznać domowe sposoby na ból zęba. Więc jeśli chcesz wiedzieć, jak uśmierzyć ból zęba po leczeniu kanałowym oraz dlaczego pojawia się ból zęba kanałowego, to serdecznie zapraszamy do lektury tego artykułu.

Na czym polega leczenie kanałowe zębów?

Leczenie kanałowe to procedura dentystyczna, która niekiedy bywa jedynym sposobem na uratowanie zęba przed ekstrakcją. Wykonuje się ją w przypadku zmian zapalnych w miazdze zęba lub martwicy, które są nieodwracalne. Zazwyczaj to właśnie ból w okolicy zęba przed zabiegiem sprawia, że pojawiamy się na fotelu dentystycznym. W większości przypadków ból uniemożliwia spożywanie gorących i zimnych pokarmów. Należy się wówczas jak najszybciej umówić się na wizytę, podczas której dentysta zadecyduje, czy potrzebna jest wdrożenie takiego typu leczenia, a jeśli tak, to niezbędne jest wykonanie także zdjęcia RTG. Istnieją różne metody leczenia kanałowego Będzin, m.in. leczenie kanałowe pod mikroskopem. Pozwala to na maksymalną precyzję i zmniejsza ryzyko infekcji po dokonanym zabiegu.

Standardowo tę procedurę rozpoczyna się od dokładnego oczyszczenia zęba z próchnicy i wykonania dojścia do korzeni. Następnie usuwa się miazgę i poszerza komory zęba. Ostatni etap to dezynfekcja i usunięcie resztek miazgi zęba. Kanały zostają wypełnione odpowiednim preparatem termoplastycznym.

Ból zęba leczonego kanałowo. Przyczyny bólu zęba po leczeniu kanałowym

Jeśli od razu po zabiegu ząb leczony kanałowo boli, nie powinno wzbudzać w nas to większego stresu. Może się to zdarzyć bezpośrednio po leczeniu kanałowym i nie jest niczym nadzwyczajnym. Jednak w sytuacji, gdy ból utrzymuje się kilka dni, staje się powodem do niepokoju. O ile ból pozabiegowy jest czymś normalnym, to silny ból zęba w późniejszym czasie może oznaczać komplikacje.

Bolący ząb po leczeniu kanałowym może być spowodowany infekcją. Nieszczelne wypełnienie sprawia, że do kanałów zęba przechodzą bakterie, jednak stosunkowo łatwo można wyleczyć taki ból.

Jeżeli Twój ząb po leczeniu kanałowym boli, to mogło dojść do wycieku materiału wypełniającego. Takie błędy się zdarzają, ale niestety sprawiają, że pojawia się pulsujący ból zęba po leczeniu i stan zapalny po leczeniu kanałowym. Powoduje to podrażnienie tkanek, które można złagodzić domowymi sposobami, ale wymaga skontaktowania się ze specjalistą.

Silny ból po leczeniu kanałowym zęba spowodowany może być również niedokładnym oczyszczeniem kanału zębowego. Wnętrze zęba może dostać niedostatecznie wyczyszczone w sytuacji, gdy leczenie jest przeprowadzane bez użycia mikroskopu. Zwykle występuje wówczas ćmiący ból zęba po leczeniu kanałowym, które jest powodem, by jak najszybciej skontaktować się z lekarzem.

Ból dziąsła po leczeniu kanałowym – jak długo może trwać?

Zdarzają się przypadki, że ból zęba po leczeniu kanałowym występuje nawet po kilku latach. W takiej sytuacji należy skontaktować się jak najszybciej ze stomatologiem, który zweryfikuje powód bólu. Zazwyczaj jest to spowodowane powtórnym zakażeniem lub innymi komplikacjami. Jednak większość osób zastanawia się, jak długo ząb po leczeniu kanałowym może boleć. Zazwyczaj podrażnienia tkanek w okolicy zęba odczuwalne jest przez kilka dni, ale intensywny ból zęba po kanałowym zawsze jest powodem do niepokoju. Jeżeli po leczeniu kanałowym boli ząb dłużej niż 2 tygodnie, to oznacza ryzyko komplikacji i konieczność skontaktowania się z dentystą.

Co zrobić, gdy ząb boli po leczeniu kanałowym?

Jak już wspomnieliśmy, lekki zęba po zabiegu nie jest niczym niepokojącym. Zazwyczaj taki ból zęba po leczeniu kanałowym utrzymuje się kilka dni, a przez ten czas powinieneś zrezygnować przede wszystkim z gryzienia pokarmów po stronie leczonego zęba. Ból zęba po leczeniu kanałowym przy nacisku lub nagryzaniu w ciągu pierwszych kilku dni jest zupełnie normalny i powinniśmy starać się, by nie wystąpił on ponownie. Niektórzy polecają również zimne okłady lub płukanki, które zmniejszają ryzyko powikłań. Pamiętaj jednak, że jeśli ból utrzymuje się dłużej niż kilka dni, koniecznie udaj się do lekarza.

Nieprawidłowe wypełnienie tkanki korony zęba sprawia, że ząb po leczeniu kanałowym boli przy nacisku. Zarówno wtedy, jak i w sytuacji, gdy pojawia się ból zęba po leczeniu kanałowym po kilku miesiącach, koniecznie powinieneś odwiedzić dentystę1

Stan zapalny po leczeniu kanałowym objawy

Jeśli ból po leczeniu kanałowym utrzymuje się ponad kilka dni, to mogło dojść do powstania stanu zapalnego. Zwykle ból po tym zabiegu jest nieprzyjemny, ale nie występuje wspólnie z innymi problemami. Jeśli jednak w Twoim przypadku pojawiły się także inne objawy, to koniecznie udaj się do stomatologa. O jakich objawach mowa?

• Gorączka,
  • tkliwość lub obrzęk dziąseł,
  • ząb się porusza,
  • nieprzyjemny posmak w jamie ustnej,
  • pojawienie się ropnia zęba.

Jako stomatolog Będzin zachęcam do tego, by w sytuacji, gdy długo boli ząb, skontaktować się z lekarzem. Lekki ból zęba w trakcie leczenia kanałowego nie powinien wzbudzać naszych podejrzeń, ale powyższe objawy powinny zostać skontaktowane z dentysta.

Pulsujący ból zęba po leczeniu kanałowym. Podsumowanie

• Po leczeniu kanałowym występuje ból zęba, ale jeśli nie ustępuje on po kilka dniach, to koniecznie skontaktuj się z lekarzem.
  • Leczenie kanałowe często jest jedynym sposobem na to, by uchronić się przed ekstrakcją zęba. Stan zapalny miazgi jest bardzo niebezpieczny dla zdrowia, dlatego nie należy nigdy ignorować bólu zęba.
  • Ból pojawia się zazwyczaj tego samego dnia po zabiegu i powinien ustąpić po kilku dniach.
  • Ból po leczeniu kanałowym po kilku latach powinien być powodem do jak najszybszego skontaktowania się z dentystą Będzin NFZ.
  • Metoda zabiegu powinna być dostosowana do stanu zęba.